De reis van nieuwe auto's: van fabriek tot verkoop

De reis van nieuwe auto's: van fabriek tot verkoop

Geschreven door: Rick

|

|

Tijd om te lezen 2 min

Heb jij je weleens afgevraagd hoe een nieuwe auto zijn reis aflegt voordat het bij de klant terechtkomt? Een auto legt namelijk nog een hele reis af voordat hij in de showroom staat. Een goede logistiek van snelheid, kwaliteit en klanttevredenheid spelen hierbij natuurlijk ook een grote rol. De reis van nieuwe auto’s, van fabriek tot verkoop, lopen we in de onderstaande blog met je bijlangs.


1. Containertransport speelt een grote rol

Nadat een auto is geproduceerd en klaar is om naar de klant te gaan, kan het zijn dat de auto eerst in een container vervoerd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan het vervoeren van de auto naar een ander land. Het kan zijn dat de auto in een container per schip vervoerd wordt naar het land van bestemming. Container transport is in dit geval een belangrijke stap in de reis die nieuwe auto's afleggen. Vooral als het gaat om internationale handel kunnen auto’s per container vervoerd worden. Een container is bovendien een goed middel om een auto in te vervoeren: het biedt namelijk ook bescherming. Daarnaast kunnen ook meerdere auto’s in een container worden vervoerd of kunnen bijvoorbeeld onderdelen vervoerd worden.


2. Aankomst en overslag

Als de auto eenmaal is aangekomen in het land van bestemming, is het belangrijk dat er snel en efficiënt wordt gewerkt. Zo moet er natuurlijk geen vertraging opgelopen worden en moet de auto op de juiste manier naar de showroom worden vervoerd. Hierbij wordt de auto vaak op een vrachtwagen geplaatst, die de auto vervolgens naar de plek van bestemming brengt.


3. Value added logistics

Value added logistics houdt in dat er bepaalde diensten worden aangeboden aan de klant door het logistieke bedrijf, zodat de klant wordt ontzorgt en bepaalde werkzaamheden niet meer zelf hoeft uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het verpakken van bepaalde materialen, het inspecteren van transportschade of het labelen en registreren van onderdelen. Het kan ook zijn dat het product tijdelijk moet worden opgeslagen in een verwarmde loods of waarbij moet worden gedacht aan douaneopslag. Wat het logistieke bedrijf precies aanbiedt wat betreft value added logistics, verschilt per bedrijf. Het is slim om je hierin te verdiepen en te ontdekken wat het beste bij jou past.


4. Distributie naar dealers en showrooms

Vervolgens kan de route worden vervolgd naar de dealer of naar de showroom waar de auto kan worden afgeleverd. Er worden vaak netwerkroutes afgelegd om tijd en kosten te besparen, of routes waarbij meerdere auto’s tegelijkertijd worden vervoerd. Als de auto eenmaal is afgeleverd bij de dealer of showroom, kan de auto klaargemaakt worden voor de verkoop.


Waarom een soepele supply chain het verschil maakt voor autoleveranciers

Een soepele supply chain is voor autoleveranciers, maar in principe voor ieder bedrijf dat te maken heeft met logistiek, belangrijk. Supply chain betekent eigenlijk het hele proces om een product te maken en deze vervolgens bij de klant af te leveren. Een soepele supply chain is dus voor de automotive van groot belang.


Het is namelijk belangrijk dat auto’s snel worden geleverd bij de dealer of bij de showroom. Vooral als klanten de auto al hebben gekocht, kan dit zorgen voor een hogere klanttevredenheid. Niemand zit namelijk te wachten op lange levertijden: klanten willen zo snel mogelijk hun auto op de stoep hebben staan.


Daarnaast kan efficiënte value added logistics ook zorgen voor een soepele supply chain waarbij verschillende handelingen ook uit handen worden genomen door het logistieke bedrijf. Dit kan weer tijd en kosten besparen. Een gestroomlijnde supply chain voorkomt bijvoorbeeld onnodige opslag, dubbele handelingen of extra transporten.


Het kan ook zijn dat een soepele supply chain ervoor zorgt dat de kwaliteit beter wordt gewaarborgd. Voertuigen worden namelijk beter gecontroleerd en gecheckt tijdens transport en opslag, omdat hier tijd en ruimte voor kan worden vrijgemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de value added logistics.