Cupra Born Review 2024: Specificaties, Problemen en meer!
|
|
Tijd om te lezen 9 min
|
|
Tijd om te lezen 9 min
De Cupra Born 2024 bouwt verder op het succes van zijn voorgangers en blijft de eerste volledig elektrische auto van het sportieve submerk Cupra, dat ontstaan is vanuit Seat. In deze review van de Cupra Born bespreken we de kenmerken en prestaties van de Cupra Born in vergelijking met andere modellen, zoals de Volkswagen ID.3, en benadrukken we het dynamische rijgedrag en de unieke designelementen. Net als de voorgaande modellen deelt de Born veel van zijn onderliggende technologie met de Volkswagen ID.3, maar het vernieuwde model biedt een sportiever rijgedrag en een unieke, gedurfde styling. In deze review duiken we in de details van het design, de prestaties, de nieuwe technologieën, en hoe de Cupra Born 2024 zich verhoudt tot zijn concurrenten in het groeiende EV-segment.
Inhoudsopgave
De Cupra Born 2024 verwelkomt je met een sportief en modern interieur, voorzien van de kenmerkende koperkleurige accenten en standaard kuipstoelen . Het head-up display (optie bij bepaalde uitvoeringen) projecteert belangrijke gegevens op de voorruit, waardoor bestuurders hun ogen op de weg kunnen houden. Deze stoelen zorgen voor uitstekende ondersteuning, zelfs tijdens langere ritten. Het vernieuwde 12-inch infotainmentsysteem blijft centraal staan en ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto , wat integratie van smartphones moeiteloos maakt. Het systeem is daarnaast sneller en gebruiksvriendelijker dan in vorige modellen.
Wat betreft technologieën biedt de Born 2024 moderne functies zoals adaptieve cruisecontrol , wat zorgt voor ontspannen ritten, vooral in druk verkeer. Cupra heeft ook gewerkt aan het verbeteren van de touchknoppen voor volume en klimaatbediening, hoewel sommige gebruikers ze nog steeds wat onhandig vinden in vergelijking met fysieke knoppen.
De Cupra Born 2024 is verkrijgbaar met meerdere accupakketten, waaronder de grotere 77 kWh-batterij , die een indrukwekkende actieradius tot 550 kilometer (WLTP) biedt. In de praktijk ligt dit bereik dichter bij 450-500 kilometer , afhankelijk van rijstijl en weersomstandigheden, wat meer dan genoeg is voor dagelijkse ritten en langere reizen.
De laadprestaties zijn ook verbeterd in dit model. De Born kan nu snelladen tot 135 kW, waarmee de batterij in ongeveer 35 minuten van 10% naar 80% wordt opgeladen. Hoewel dit niet het snelste is in zijn segment, is het wel voldoende voor de meeste situaties. Het maximale AC-laadvermogen is 11 kW, waarbij opladen van 20% naar 80% ongeveer 5-6 uur duurt, afhankelijk van het laadpunt.
Een van de sterkste punten van de Cupra Born 2024 blijft zijn achterwielaandrijving, waarbij de motor de achterwielen aandrijft, wat bijdraagt aan een dynamisch en sportief rijgedrag. Standaard levert de sterke elektromotor 204 pk, maar met het optionele e-Boost-pakket wordt dit vermogen tijdelijk opgevoerd naar 231 pk, waardoor de Born in slechts 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Dit plaatst hem boven concurrenten zoals de Volkswagen ID.3, die meer gericht is op comfort dan op sportiviteit.
Het sportieve onderstel en het lage zwaartepunt, dankzij de plaatsing van de batterijen, maken de Born wendbaar en responsief, vooral in bochten en stedelijke omgevingen. Tegelijkertijd zorgen de adaptieve schokdempers voor voldoende comfort op langere ritten, wat hem ideaal maakt voor zowel sportieve als relaxte ritten. Bovendien biedt de Predictive Adaptive Cruise Control extra gemak en comfort door automatisch te remmen en accelereren tijdens lange ritten.
Ondanks zijn sportieve uitstraling biedt de Cupra Born 2024 nog steeds voldoende ruimte voor passagiers en bagage. Dankzij de vlakke vloer en de efficiënte indeling van de kofferruimte is het een praktische en ruime optie voor gebruikers die grote voorwerpen willen vervoeren. De 385 liter bagageruimte is vergelijkbaar met andere hatchbacks in dit segment, en de achterbank kan worden neergeklapt om extra laadruimte te creëren. Een klein nadeel is dat de versie met de 77 kWh-batterij slechts plaats biedt aan vier personen in plaats van vijf, omdat het grotere accupakket ruimte inneemt onder de achterbank.
- Brandstof : Elektrisch
- Max. vermogen : 170 kW / 231 pk (e-Boost-versie)
- Max. koppel : 310 Nm
- Actieradius (WLTP) : 550 km (met 77 kWh-accu)
- CO2-uitstoot (WLTP) : 0 g/km
- Stroomverbruik (WLTP) : 15,6 kWh/100 km
- Topsnelheid : 160 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h : 6,6 seconden (e-Boost-versie)
- Nieuwprijs : Vanaf €45.000 (afhankelijk van de uitvoering en accupakket)
- Carrosserie : 5-deurs, hatchback
- Aantal zitplaatsen : 4 (met 77 kWh-accu) of 5 (met 58 kWh-accu)
- Schakeling : Automaat
- Segment : C (compacte middenklasse)
- Energielabel : A
- Bijtelling : 16% (voor zakelijke leasers)
- Aandrijflijn : Elektrisch
- Aandrijving : Achterwielaandrijving
- Aantal elektromotoren : 1
- Accutype : Lithium-ion
- Accu capaciteit (bruto) : 82 kWh (77 kWh netto)
- Accu capaciteit (netto) : 58 kWh voor de basisversie, 77 kWh voor de e-Boost-versie
- Max. laadvermogen AC : 11 kW
- Gem. laadtijd 20% naar 80% (AC) : 6-7 uur
- Gem. laadtijd snellader 20% naar 80% (DC) : 35 minuten
- Lengte : 4.322 mm
- Breedte : 1.809 mm
- Hoogte : 1.540 mm
- Wielbasis : 2.766 mm
- Massa leeg : 1.736 kg (afhankelijk van accupakket)
- Laadvermogen : 534 kg
- Aanhangermassa geremd / ongeremd : 0 kg / 0 kg (trekhaak niet beschikbaar)
- Bandenmaat : 215/45R20 (afhankelijk van uitvoering)
- Bagageruimte : 385 liter
- Zitcapaciteit : 5 personen (4 bij de grotere batterijoptie door het ontbreken van de middelste zitplek achterin)
De Cupra Born wordt over het algemeen geprezen, maar er zijn een aantal veelvoorkomende problemen gemeld door gebruikers. Een van de grootste klachten betreft het infotainmentsysteem, dat soms traag reageert of vastloopt bij gebruik van functies zoals Android Auto of de My Cupra app. Deze problemen kunnen vervelend zijn tijdens het rijden. Cupra biedt vaak software-updates aan via een Cupra servicepartner, die de prestaties van het systeem kunnen verbeteren.
Daarnaast zijn de aanraakgevoelige knoppen op het stuur en de console voor sommige eigenaren minder intuïtief. Deze knoppen reageren soms traag of niet goed, wat hinderlijk kan zijn tijdens het rijden, vooral in bochten of op ruwe wegen. Tot slot hebben sommige gebruikers problemen ervaren met de zitcapaciteit bij de grotere batterijoptie, waarbij de achterbank beperkt is tot vier zitplaatsen door de ruimte die de batterij inneemt onder de achterbank.
Achteruitrijcamera: Sommige gebruikers melden een vertraagde opstart of wazig beeld. Oplossing: Herstart het infotainmentsysteem of voer een software-update uit via je Cupra servicepartner.
Opladen via thuislaadpalen: Laadsnelheid bij bepaalde thuislaadpalen kan lager zijn dan verwacht. Oplossing: Controleer de compatibiliteit van de laadpaal of raadpleeg je Cupra dealer.
Onverwachte waarschuwingsgeluiden: Sommige gebruikers ervaren onverklaarbare pieptonen. Oplossing: Een software-update of reset tijdens een servicebeurt kan dit oplossen.
De Cupra Born 2024 biedt een indrukwekkende actieradius tot 550 kilometer (WLTP) bij de 77 kWh-accu. In de praktijk ligt dit bereik vaak dichter bij 450-500 kilometer, afhankelijk van factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden en gebruik van accessoires zoals de airconditioning. Voor de 58 kWh-versie ligt de actieradius rond de 420 kilometer (WLTP). Dit maakt de Cupra Born geschikt voor zowel dagelijks gebruik als langere ritten, hoewel gebruikers in koudere klimaten rekening moeten houden met een mogelijk iets korter bereik.
De Cupra Born 2024 deelt nog steeds veel van zijn technologie en platform met de Volkswagen ID.3 , maar waar de ID.3 meer gericht is op comfort, biedt de Born een sportiever alternatief. De Cupra Born onderscheidt zich door zijn unieke uitstraling en kenmerken, wat hem een aantrekkelijke keuze maakt voor jongere bestuurders en hippere bedrijven. Het rijgedrag van de Born is scherper en dynamischer, terwijl de ID.3 meer gericht is op efficiëntie en rijcomfort.
Vergeleken met andere concurrenten zoals de Polestar 2 en de Tesla Model 3 houdt de Born zich goed staande. De Tesla Model 3 biedt een iets snellere laadtijd en grotere actieradius, maar de Cupra Born biedt een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, vooral met de standaard inbegrepen sportieve accenten en technologieën. De Polestar 2 biedt vergelijkbare prestaties, maar tegen een hogere prijs, wat de Born een goede middenweg maakt tussen sportiviteit en betaalbaarheid. In vergelijking met de Seat Leon met benzinemotor is de Born zwaarder, wat invloed heeft op het rijgedrag en de actieradius, maar de elektrische voordelen maken dit ruimschoots goed.
De ontwikkeling van sportieve elektrische voertuigen zoals de Cupra Born e-Boost en de VW ID.3 toont aan dat, hoewel beide modellen op hetzelfde VW MEB-platform zijn gebouwd, de Born distinctieve kenmerken en prestaties biedt die hem onderscheiden van de VW ID.3.
De Cupra Born 2024 is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een sportieve, volledig elektrische hatchback met een eigenzinnig en stijlvol design. De verbeterde actieradius, snellaadcapaciteit en rijprestaties maken hem een aantrekkelijke optie in het EV-segment, vooral voor bestuurders die sportiviteit boven alles stellen.
Ondanks enkele nadelen, zoals de touchknoppen en de beperkte zitcapaciteit in de versie met de grotere batterij, blijft de Cupra Born 2024 een van de interessantste elektrische auto's in zijn klasse. Of je nu kiest om te kopen of te leasen , de Born 2024 biedt een uitstekende balans tussen sportiviteit, technologie en gebruiksgemak voor een scherpe prijs.
Wil je veilig navigeren in je Cupra Born? Bekijk onze collectie telefoonhouders voor in de auto. Perfect voor handsfree gebruik en een stabiele bevestiging tijdens het rijden. Heb je een handige manier nodig om je laadkabel op te bergen? Ontdek dan de EV Cable Hook, ideaal voor het netjes opbergen van je laadkabel na het opladen van je elektrische auto. Bekijk ook zeker onze EV Cable Hook Review!
Tip: Heb je nog niet de juiste telefoonhouder auto gevonden? Bekijk dan onze uitgebreide collectie telefoonhouders en vind de perfecte match voor jouw toestel en auto, zodat je veilig en handsfree kunt rijden!
De Cupra Borns onderscheidt zich van de Volkswagen ID.3 door zijn sportievere rijgedrag en unieke design. Een belangrijk verschil zijn de koperen accenten die standaard aanwezig zijn in het interieur en exterieur van de Cupra Born, wat zorgt voor een meer opvallende en stijlvolle uitstraling. Daarnaast is de Cupra Born, vooral in de e-Boost-uitvoering, gericht op betere prestaties, terwijl de ID.3 meer op comfort en efficiëntie is gericht.
In elke review van de Cupra Borns wordt het dynamische rijgedrag van de auto geprezen, vooral dankzij de achterwielaandrijving en het lage zwaartepunt. De actieradius varieert afhankelijk van het accupakket, met de 77 kWh-versie die een bereik biedt tot 550 km volgens WLTP. De koperen accenten en het sportieve onderstel dragen bij aan het plezierige rijgedrag van deze elektrische auto.
Ja, de kenmerkende koperen accenten zijn standaard in alle uitvoeringen van de Cupra Borns. Ze zijn te vinden op zowel het stuur, de luchtroosters, als op de velgen, wat bijdraagt aan de unieke en sportieve uitstraling van de auto. Dit is een van de designkenmerken die vaak worden genoemd in elke review Cupra Born en maakt de auto visueel aantrekkelijker dan veel van zijn concurrenten.
Software updates helpen bij het verbeteren van de stabiliteit en prestaties van systemen zoals het infotainmentsysteem en kunnen bugs verhelpen in de My Cupra app en Android Auto. Deze updates zijn beschikbaar via een Cupra servicepartner.
De Cupra Born ondersteunt snelladen tot 135 kW. Hoewel er geen wijdverspreide problemen zijn, kunnen sommige laadstations trager werken. Controleer altijd de compatibiliteit van het laadstation.